Tässä kun on tehnyt mainoskierroksen Facebookissa, niin pitäisi aloittaa siivoamaan kämppää. No aloitinkin sitten kirjoittamaan blogia aiheesta “mainonta”. Siivoaminen ei siis ole mitään lempipuuhaani ja se näkyy tässä läävässä :)
Mitä tuo mainonta sitten on?
Se on tärkein asia mitä teen.
Ilman mainontaa ei tule kolikkoakaan kassaan. Tokihan sitä kuulee aina silloin tällöin, että asiakas on minusta kuullut kaveriltaan, mutta tämä vihjeen antanut on minut löytänyt jonkin mainokseni kautta.
Se on suurin kuluerä mikä minulla on.
Tosin tällä hetkellä ei niinkään kulu paljoa käteistä, mutta aikaa kuluu paljon ja aika on minulle yksi tärkeimmistä omaisuuksista mitä minulla on. Ajan voi aina muuttaa käteiseksi, mutta käteisen muuttaminen ajaksi onkin vaikeaa, tai jopa hyvin, hyvin, hyvin kallista.
Se on tylsin asia mitä teen.
Ketä jaksaa kiinnostaa käyttää päivässä paria tuntia siihen, että jakaa joko lappusia kaupan ilmoitustauluihin, facen ryhmiin, lippusia lappusia postilaatikoihin yms.
Se on asia missä teen kokeiluja eniten.
Kokeiluja täytyy tehdä jatkuvasti. Uudistaa lappusia, alueita minne jakaa, kokeilla eri väreillä ja eri teksteillä yms.
Se on asia missä teen eniten virheitä.
Joka kymmenes tunti tai kolikko tuo sen mitä toivon saavuttavani mainonnassa eli kaupan. Virheisiin siis tuhlaantuu paljon kalliita resursseja.
Minulla on esimerkiksi tällä hetkellä kaksi viikkokirppistä, jossa kummassakin on vihdoin viimein A4 lappuset mainoksena. Hassisella on ollut pitkään, mutta Mimmissä ei ole ollut ihan siitä syystä, että ei ole vain muistanut tehdä uusia lappusia. Näissä mainoslappusissa on tullut tehtyä se havainto, että yksi ei riitä koskaan. On oltava kaksi, jotta yksi huomataan. Tässä kirppismainonnassa minulla on kyllä petrattavaa paljon, sillä siellä on paljon potenttiaalisia asiakkaita. Kauppojen ja kirppisten ilmoitustauluja pitäisi kiertää myös taas. On ollut mielessä jatkuvasti, mutta koko vuonna en ole sitä tehnyt ja se on ihan omaa laiskuutta. Tämä on sellainen asia mistä sietäisin saada kyllä isommin kokkareita. Ei voi olla ollenkaan tyytyväinen itseensä. Varsinkin siitä syystä, että ei ole harvinaista, että ilmoitustaulu jossa olen käynyt parisen vuotta sitten tuo minulle asiakkaan. Miksi sitten tiedän, että mainoslappu on vielä siellä? Kysyn asiakkaalta mistä on minut löytänyt. Helppoa mainonnan teho tiedustelua kysyä suoraan asiakkaalta mistä on löytänyt tiedon. Tieto on minulle arvokasta jotta voin mainontaa tehostaa.
Some-mainonta taas onkin ihan toisella mittakaavalla. Varmaan hyvä lukijani olet huomannut minut facessa. Jopa sillä mittakaavalla, että ei jaksaisi katsoa enää yhtään minun mainostani. Some-mainoksissa olen nyt viimeiset parisen viikkoa keskittynyt huutonetin matala lähtö kamppanjaan. Kokeilen saanko oikeaa näkyvyyttä, kun laitan 3€ lähtö ja 50cent korotuksella kohteita. Tulokset taloudellisesti ovat olleet… no pettymyksiä, mutta selviä viitteitä on, että muu kaupankäynti olisi vilkastunut. Tappiot kohteiden hinnassa ovat siis markkinointikuluja. Hoen sitä koko ajan mielessäni, mutta 50€ esine kun menee alta lipan, eli 3,5€:lla, on vaikea pitää mieli korkeana. Näkyvyys siinä on hakusessa ei lyhyen aikavälin voitto.
Somen osalta kuulen aina silloin tällöin sen, että miksi markkinoin vain facen kautta? No yksinkertaisesti siksi, että suurin osa potenttiaalisista asiakkaistani on facessa. Toinen syy on se, että käytän nyt noin 10-20h viikossa face-mainontaan ja jos vielä aloittaisin muiden kanavien käytön samassa mittakaavassa oma vapaa aika jäisi vähemmälle tai joutuisin vähentämään face-aikaa.
Tällä viikolla en enää ehdi tekemään uusia 3€ lähtö kohteita, mutta tarkoitus on, että teen niitä ensi viikolla lisää. Tässä kuitenkin linkit blogin julkaisuhetkellä avoimiin huutokohteisiin joissa on lähtö 3€ ja korotus 50cent.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti